Hoe kijk jij naar werk?
P&O
Hoe kijk jij naar werk?
In september afgelopen jaar ben ik bij bQurius begonnen als P&O adviseur, met name voor de flexibele medewerkers van onze klanten. Een hele mooie en goede uitdaging waarin ik het beste wil doen voor zowel onze klanten als de flexibele medewerkers. Hiervoor werkte ik in de uitzendbranche, dus gelukkig neem ik alvast wat ervaring mee.
Het nieuwe jaar, maar eigenlijk ook al de periode eind 2022, stelde de meeste ondernemers voor nieuwe uitdagingen. Alle door de regering en de vakbonden voorgestelde wijzigingen zullen vele ondernemers hoofdpijn bezorgd hebben. Het is onze taak om alle veranderingen op de voet te volgen en te adviseren hoe deze effectief kunnen worden verwerkt in de voorwaarden van onze klanten. De meeste veranderingen zijn positief voor de werknemers, maar uiteindelijk toch ook voor de werkgevers. Hogere lonen en een groter gevoel van stabiliteit voor werknemers, zullen naar verwachting het aantal nieuwe werknemers doen toenemen. Dat is nodig en gewenst in de huidige arbeidsmarkt. Helaas is er nog altijd sprake van een tekort aan arbeidskrachten, wat indirect ook een andere manier van kijken naar werk vereist.
Er zijn een aantal nieuwe trends in HR, die een belangrijke rol spelen in het vinden van nieuwe medewerkers;
– Het wordt steeds belangrijker om het imago van je organisatie als ‘werkgever’ te verbeteren (Employer Branding). Onbekend maakt onbemind. Zichtbaarheid (op bijvoorbeeld social media) op een positieve manier loont in je wervingsproces. Het heeft een aanlooptijd nodig, dus begin op tijd! Niet pas als je iemand nodig hebt.
– Leer op een andere manier kijken naar werk en wie dat voor je kan doen. Kijk niet alleen naar ervaring, maar ook naar talent en motivatie van je huidige medewerkers, voordat je buiten de deur gaat zoeken. Zoek eerst actief intern. Als gevolg hiervan zou je ook anders naar bepaalde functies en/of projectbeheer kunnen kijken. Zijn bepaalde zaken op te splitsen of juist samen te voegen, waardoor je iets intern kan oplossen.
– Houd je arbeidsvoorwaarden pakket tegen het licht. Zijn deze aantrekkelijk voor de doelgroep waarin je zoekt? Je moet je in deze markt willen onderscheiden.
De beste oplossing zou zijn om bovenstaande punten te combineren en meer aandacht te besteden/waarde te hechten aan ervaring, talent en motivatie dan alleen maar kijken naar opleiding en diploma’s. Je kunt je medewerkers ook zelf opleiden of naar een opleiding sturen. Dat leidt ook weer tot tevreden medewerkers. Dat begint bij het gesprek aangaan met je medewerkers, uitvragen wat zij willen en belangrijk vinden. En daar kunnen wij je bij helpen.
Wanneer je eigen medewerkers tevreden zijn over je bedrijf, worden zij automatisch jouw ‘merkambassadeurs’, omdat tevreden werknemers jou als werkgever eerder zullen aanbevelen. En dat is toch uiteindelijk wat je wil?

Deel deze pagina op social media
Contact opnemen over dit onderwerp?
Kinga Banas-Zarska
kinga.banas@bqurius.nl

Dit vind je misschien ook interessant