Sinds een aantal maanden ben ik in functie als Kwaliteitsmedewerker Arbeid bij bQurius en daarnaast de nieuwe schrijver van de Kwaliteit bQuotes! Wekelijks bezoek ik een aantal bedrijven, tomatenkwekers, die aangesloten zijn bij bQurius. Tijdens deze bezoeken kijk ik of we o.a. de kwaliteit naar een hoger niveau kunnen tillen dan waar er al op geacteerd word en of er soms op aan andere manier gehandeld kan worden. Kwaliteitsmedewerker Arbeid zou je dus een klein beetje kunnen vergelijken met een Teeltvoorlichter.

Wat doe je dan zoal zou je je kunnen afvragen? Hieronder een blik uit één van mijn werkdagen.

Voordat ik in mijn auto stap op weg naar de eerste locatie van de dag, neem ik het verslag van vorige week door, zodat ik weer goed op hoogte ben waar we het over hebben gehad en waar we toen tegenaan liepen. Tevens neem ik ook de dagverslagen van de desbetreffende locatie door. Bij aankomst op de te bezoeken locatie kleed ik mij om: overschoenen, wit pak, haarnetje en handschoenen aan; ik ben er klaar voor! Ik kom op veel verschillende locaties/bedrijven en het kan niet gebeuren dat ik de bron ben van ziektes/virussen.

Samen met de Arbeidsmanager en de Teeltmanager rijd ik een ronde op locatie. Met zijn drieën rijden we drie willekeurige paden in waar de tomaten groeien. We proberen niet steeds dezelfde paden te nemen om een duidelijker beeld te krijgen van de locatie. In deze paden kijken we samen naar de uitgevoerde gewashandelingen. We kijken vooral naar: Is het gebeurd zoals het zou moeten? Wordt er gewerkt op de manier die wenselijk is op dat bedrijf? We praten over wat we tegenkomen. Via deze manier laat ik de Arbeidsmanager en Teeltmanager meedenken. Natuurlijk gebeurt dit al, maar in sommige gevallen is het fijn dat we samen over dingen nadenken die in de nabije toekomst op de planning staan.

De ronde is klaar, de locatie krijgt van mij een kwaliteitscijfer. Dit cijfer laat zien op welke vlakken er beter, netter of efficiënter gewerkt kan worden. De arbeidsronde bespreken we na. Uiteraard geef ik ze wat tips en tricks mee.

Snel naar een bespreking over het indelen van het indraaien van de planten voor volgend seizoen. Ook hier ben ik aanwezig op locatie. We bespreken waarop gelet moet worden, welke kosten er gemaakt gaan worden, etc. Samen van gedachten wisselen over allerlei opties. Na deze bespreking zal er een afspraak worden gemaakt met een uitzendbureau om te kijken of we er met elkaar uitkomen.

Op naar de volgende locatie (een ander bedrijf), hetzelfde ritueel van vanmorgen start weer van voren af aan. Het mooie hiervan is, dat wat ik op de ene locatie hoor en zie, mee kan nemen naar de andere locaties. Ervaringen zijn er om te delen. Ik, als Kwaliteitsmedewerker Arbeid, breng kennis over naar andere bedrijven. Leren van elkaar, daar worden we allemaal beter van!

Na de Kwaliteitsronde heb ik een wekelijks kostenoverleg. Eén keer in de vier weken is er een nieuw segment aan de orde. Denk hierbij aan teeltwissel, personeel, afval, kwaliteitscontroles van het personeel, etc. De groepen zijn goed verdeeld en hebben raakvlakken met elkaar. Tijdens dit overleg met drie á vier bedrijven maken we eerst een kwaliteitsronde op locatie. Terug aan tafel bespreken we wat we gezien hebben, we nemen de arbeidskosten en uiteraard actiepunten die de laatste keer gemaakt zijn door en stellen we eventueel nieuwe actiepunten op. Tijdens dit overleg delen we kennis en discussiëren we over onderwerpen.

Zoals je leest ben ik altijd on the road, maar voor vandaag zit mijn werkdag erop!

Deel op LinkedIn Deel op WhatsApp Blijf op de hoogte

Meer bQuotes