Pas las ik een blog over misleidende marketing strategieën. In mooie termen weet ik nu dat dit Neuromarketing heet. Nu je dit leest zal je misschien denken, misleidend, Neuromarketing? Maar iedereen heeft daar mee te maken. Loop een supermarkt in en daar begint het al. De mooie verpakkingen, de A merken ze staan allemaal op ooghoogte. Allemaal marketing strategieën waar vooraf goed over nagedacht is. Zelf ben ik een goed voorbeeld van misleidende inkopen doen. Geef mij roze toiletpapier en ik ben verkocht. Al ben je nog zo goed op de hoogte van deze strategie, iedereen trapt er in. Deze manier van verkopen is al heel lang bekend. Voor mijn functie is het verkopen van het product niet iets waar ik aandacht aan besteed, maar wel het verkopen van een bedrijf. Het bedrijf een juiste uitstraling geven zodat de juiste mensen onder de aandacht worden gebracht is voornamelijk wat mij bezig houdt.

Dat brengt mij weer bij de blog die ik las. Het automerk Opel heeft vrouwelijke autoverkopers kunnen lokken met een vervormde vacature. De kop van het artikel sprak mij direct aan, werven is op dit moment een belangrijk item bovenin de agenda. Hoe trek je de juiste mensen aan bij het juiste bedrijf? Hoe kun je de eerste zijn waar mensen gaan solliciteren? En nog belangrijker hoe kun je, je als bedrijf onderscheiden van al die andere bedrijven die ook op het moment mensen aan het werven zijn? Want tja, de banenmarkt is weer volop in beweging.

Goed, terug naar de Opel blog. Waar normaal alleen mannen op deze functie solliciteerde wilde Opel deze keer vrouwelijke sollicitanten. Daarom verzonnen zij, samen met een Marketing bedrijf, een fictief bedrijf genaamd: Jade. De vacature werd opgemaakt met een vrouwelijke bedrijfsnaam, pastelkleuren en een rond lettertype. De functiebeschrijving van Opel bleef echter identiek. En wat bleek? 41 vrouwelijke sollicitanten kwamen op gesprek. Wat een succesvol resultaat!

Ook in de wereld van de glastuinbouw merken we dat er weinig vrouwelijke collega’s rondom ons zijn. Terwijl we die maar al te graag willen aannemen. Voor scholieren maken we al campagnes die speciaal op hen gericht zijn. Zo kan een scholier uitrekenen wat hij/zij per uur kan gaan verdienen, want geld is op deze leeftijd toch het belangrijkste wat er is, (en natuurlijk een telefoon, een Instagram account, witte Nike gympen of een baseball cap). In ieder geval, op deze doelgroep worden ook marketing strategieën uitgeoefend, met als resultaat dat er meer sollicitaties van scholieren binnenkomen.

De campagne van Opel bracht mij aan het denken. Hoe gaan we bepaalde teksten, foto’s, platformen etc. opmaken om de juiste doelgroep te kunnen aanspreken. Misschien levert het ons ook onverwachte resultaten op! Ben jij er weleens ingetrapt, zo’n misleidende oproep of misschien toch dat roze toiletpapier? Misschien brengt het je ook een onverwacht resultaat op ;)

Deel op LinkedIn Deel op WhatsApp Blijf op de hoogte

Meer bQuotes